Jak se učíme v Montessori třídách
Den v Montessori třídě
Ráno se děti s učitelkou a asistentkou sejdou na elipse, kde se přivítají a řeknou si, co je čeká. Poté se rozcházejí ke své zvolené práci. Výuka probíhá ve dvou 90minutových blocích, mezi kterými je půlhodinová přestávka. Ve třídě nezvoní, učíme děti poznávat a sledovat čas.
Vzájemný respekt
Vedeme děti k vzájemnému respektování a úctě k sobě i ostatním bytostem.
Děti si mohou na základě svého rozhodnutí při dodržení stanovených pravidel svobodně zvolit:
- Co – jaký materiál /učební oblast si vybere, co se chce učit, o čem chce získat další informace.
- Kde – místo, kde bude ve třídě pracovat.
- Kdy – každé dítě je na určitou věc naladěno v jinou dobu.
- S – kým může pracovat samo, ve dvojici, ve skupince.
|

|
Při práci zohledňujeme individuální potřeby každého dítěte, umožňujeme mu práci vlastním tempem a podle svých potřeb.
Děti pracují ve smíšených třídách, což rozvíjí jejich sociální dovednosti, ohleduplnost, trpělivost a toleranci.
Učitel a prostředí
Učitel v Montessori třídě je pozorovatelem, nabízíme svou pomoc dětem ve chvíli, kdy jsme požádány.
Připravujeme prostředí třídy tak, aby děti mohly dle vlastní volby využít pomůcky - POMŮCKA POMÁHÁ PRACOVAT. Dodržujeme pravidlo, že každá věc má své místo.

Učení
Nové učivo dětem přibližujeme formou prezentace a formou třístupňové výuky – tj. pojmenování učitelem, znovupoznáváním a aktivním ovládáním.
Vedeme děti k tomu, že chyba je přirozená věc, ke které během učení dochází a učíme je s chybou pracovat (najít, opravit, poučit se).
Hodnocení
Dobře odvedená práce je tou největší pochvalou a odměnou, je to poklad, který dětem zůstane navždy a může obohatit i ostatní.
Používáme slovní hodnocení, které je ve srovnání se známkami výstižnější, objektivnější, více motivuje a podporuje dítě v učení.
Spolupráce
Nejen děti, učitelé, asistenti a vychovatelé jsou součástí školní práce, ale důležitá je i spolupráce rodičů i rodinných příslušníků dětí. Ti nám mohou být nápomocni podporou naší práce, práce dětí, mohou pomáhat s projekty a podle svých možností se zapojovat do dění školy.